KICK: Kernversterking In CentrumKernen
De vier centrumsteden in West-Vlaanderen – Brugge, Kortrijk, Roeselare en Oostende - en Ieper slaan de handen in elkaar om samen met de lokale economie in de handelskernen te laten floreren. Focus ligt op het gebruik van big data en slimme technologieën.
Doelstellingen
De bundeling van deze krachten gebeurt binnen het Europees EFRO-project KICK (‘Kernversterking in CentrumKernen’). De steden werken samen, maar leggen elk hun eigen klemtoon. Niet alleen de deelnemende steden plukken de vruchten van deze samenwerking. Projectpromotor POM West-Vlaanderen wil de resultaten hierna doorgeven aan andere West-Vlaamse steden en gemeenten.
De focus van dit project ligt op vijf domeinen:
- Ondernemingsvriendelijke kernen
Communicatie tussen de steden en hun ondernemers is belangrijk. De centrumsteden onderzoeken samen de mogelijkheid naar een overkoepelend platform om sneller en efficiënter te communiceren.
- Bestrijden van leegstand
Leegstand is een toenemend probleem in de meeste West-Vlaamse steden. We gooien alle verworven kennis en ervaring bijeen om tot een effectief en efficiënt leegstandsbeleid te komen. Op de agenda: een grondige analyse van de leegstand, het aantrekken van nieuwe ondernemers, herbestemming van handelspanden, optreden als matchmaker tussen pand en ondernemer …
- Meer beleving in de shoppingsteden
Alle stadskernen hebben een uniek en onderscheidend karakter, maar dit is vaak te weinig bekend bij het brede publiek. Iedere stad moet zijn eigen identiteit bepalen. Beleving en vergroening spelen hierbij een belangrijke rol. Met nieuwe technologieën en een aanpak op maat zal elke stad zijn authentieke troeven uitspelen zonder elkaar te beconcurreren.
- Aantrekken en behouden van nieuwe unieke ondernemers
Unieke detailhandelszaken zorgen voor een meerwaarde. De deelnemende steden onderzoeken verschillende methodes en strategieën om handelaars met een origineel aanbod of aanpak aan te trekken.
- Slim inzetten op bereikbaarheid, parkeerbeleid en veiligheid
Door het gebruik van nieuwe instrumenten, data en technologieën gaan we voor een ‘slimmer’ beleid. Als antwoord op de coronacrisis onderzoeken we ook innovatieve oplossingen op vlak van hygiëne en veiligheid.
Acties in Brugge
- Lancering duurzame shoppingroute met twee extra updates i.s.m. COSH! De duurzame shoppingkaart neemt je mee langs heel wat duurzame modewinkels, tweedehands- en lifestyle winkels en heel wat koffie-, lunch en andere culinaire adresjes.
- Blik op Brugge
Stad Brugge pakte in de zomer van 2021 uit met de originele stadswandeling “Blik op Brugge”. Samen met de in Brugge geboren illustratrice Thaïs Vanderheyden werd een parcours in de binnenstad ontwikkeld langs tien leegstaande winkelpanden. Op elk van deze panden kwam een originele “Quarantaine Mama” (het razend populaire figuurtje van Thaïs Vanderheyden dat vooral in de COVID-19 periode de wereld rondging) raamtekening speciaal ontworpen voor Brugge. Elk pand kreeg een QR-code met link naar de mogelijkheden voor verhuur. Op deze manier konden ook potentiële ondernemers de troeven van Brugge ontdekken.
- Business Day
In november 2021 organiseerde Stad Brugge voor de eerste keer een Business Day gericht naar toekomstige investeerders. Deze dag moet onder meer helpen om de winkelleegstand in de binnenstad terug te dringen om panden snel weer in te vullen met kwalitatieve en aantrekkelijke nieuwe handels- en recazaken. De aanwezige ondernemers kregen onder meer toelichting over de huidige situatie in Brugge, de verwachtingen voor het toerisme en de impact van de grote nieuwe stadsprojecten, zoals het nieuwe beurs- en congrescentrum BMCC op het Beursplein en de kunstenhal BRUSK op de Garenmarkt.
- Onderzoek CRM systeem
Met een CRM-systeem kan de Stad de klantgegevens van de zaken en bedrijven up-to-date houden, elk contact met deze klanten bijhouden en klantaccounts beheren. Stad Brugge onderzoekt of en op welke manier dit voor de handels- en recazaken gerealiseerd kan worden.
- Influencercampagne
In de zomer en herfst van 2022 nodigde de Stad influencers uit om Brugge als aantrekkelijke shoppingstad mee te promoten.
- Flavourite Bruges
Al twee keer vond de campagne 'Visser tot Vork' plaats, ter promotie van duurzame, lokale vis.
Budget & periode
Totaal projectbudget: 1.937.675 euro.
Aandeel stad Brugge: 351.100 euro
Subsidies: 140.440euro (40%) EFRO, 70.220euro (20%) Hermes, 35.110euro (10%) Provincie West-Vlaanderen.
Periode
1 september 2020 -31 maart 2023
Partners
Projectleider
POM West-Vlaanderen
Projectpartners
Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Stad Brugge, Stad Kortrijk, Stad Ieper, Stad Roeselare en Economisch Huis Oostende
Iets fout of onduidelijk op deze pagina?
Laat het ons weten