Parkeren Beurssite

  1. Bovengronds parkeren
  2. Ondergronds parkeren
  3. Laden en lossen

Bovengronds parkeren

  • Er zijn 52 bovengrondse parkeerplaatsen voorzien, palend aan het Beurs- en Congresgebouw, waarvan:
    • 19 in Sint-Maartensbilk (waarvan 4 plaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen)
    • 12 in de Maagdenstraat
    • 18 in de Hauwerstraat (waarvan 3 plaatsen voor personen met een beperking)
    • 3 plaatsen voor kiss-and-ride/laden en lossen in de Zwijnstraat.
  • Het aantal parkeerplaatsen is afgestemd op het aantal bewoners van de aanpalende straten die momenteel een digitale parkeervergunning hebben.
  • Op deze parkeerplaatsen geldt betalend parkeren in combinatie met bewonersparkeren zoals in de rest van de binnenstad.
  • De parkeerplaatsen zijn voorzien aan de buitenranden van het plein, met rechts langsparkeren in de rijrichting van het verkeer.
  • Er kan niet meer tussen de bomen geparkeerd worden.
  • 3 parkeerplaatsen voor personen met een beperking zijn voorzien in de directe omgeving van het Beurs- en Congresgebouw, het Vrijzinnig Huis en het Studentenhuis (The Student Village), namelijk langs de Hauwerstraat, vlakbij de hoofdingang van het gebouw.
  • De parkeerplaatsen worden duidelijk afgebakend en aangeduid.
  • Er zijn laadpalen voor elektrische auto’s voorzien bij de parkeerplaatsen in de bocht van de Zwijnstraat/Sint-Maartensbilk; twee van deze plaatsen zijn voorzien voor autodelen.
  • In de Sint-Maartensbilk, ter hoogte van de logistieke ingang van het Beurs- en Congresgebouw, wordt naast de rijbaan een vaste zone van 20m x 8m voorzien voor laden en lossen voor leveranciers.
  • In de Zwijnstraat, vlakbij de toegangen van de hotels, winkels en de school is er ook een zone voor kiss-and-ride/laden en lossen voorzien.

Ondergronds parkeren

  • Er komt een parking van 1 niveau onder de grond van het nieuwe Beurs- en Congresgebouw met 120 ondergrondse parkeerplaatsen.
  • Voor wie zijn deze ondergrondse parkeerplaatsen bestemd:
    • Deze parkeerplaatsen zijn bestemd voor de professionele gebruikers van het gebouw tijdens beurzen, congressen en andere evenementen (sprekers, exploitanten, standhouders … ) en voor buurtparkeren.
  • Bezoekers van het Beurs- en Congresgebouw, die met de wagen komen, kunnen NIET ondergronds parkeren. Zij kunnen WEL:
    • parkeren in de parking Centrum Zand, het station of op de randparking Bevrijdingslaan. Parking Centrum Zand wordt binnenkort - onder het Koning Albert I-park - uitgebreid met zo’n 635 plaatsen en zal in de toekomst een capaciteit hebben van net geen 2.000 wagens. Deze parking bevindt zich op 200 meter van het Beursplein.
    • gebruik maken van het openbaar vervoer en worden daartoe ook aangemoedigd.
  • De ondergrondse parkeerruimte kun je bereiken en verlaten langs de achterzijde van het gebouw (kant Maagdenstraat) via twee opritten waarbij het inkomend verkeer verloopt via de Hauwerstraat en het uitgaand verkeer via de Sint-Maartensbilk.
  • De gebruikers van het beurs- en congresgebouw moeten zoveel mogelijk onder het gebouw parkeren om in- en uit te laden.
  • De toegang tot de parking voor de vaste standplaatshouders (buurtbewoners) zal met een badge gebeuren. Voor de standhouders zijn de modaliteiten van de toegang tot de parking nog in onderzoek.

Laden en lossen

  • Grotere vrachtwagens, die moeten leveren in het Beurs- en Congresgebouw, krijgen toegang tot het Beursplein via de Vrijdagmarkt en de Hauwerstraat (kant ’t Zand), mits het hebben van een speciale toelating van de Politie.
  • Dit vrachtverkeer moet de route N31 - Expresweg, Bevrijdingslaan, ventweg Hoefijzerlaan, Vrijdagmarkt naar Hauwerstraat volgen.
  • In het gebouw zelf is er een toegang voor grotere voertuigen (vrachtwagens die komen laden en lossen) in de achtergevel van het beursdeel, kant Maagdenstraat.
  • Bestel- en vrachtwagens kunnen een tijd blijven staan aan de inrit toelevering kant Maagdenstraat tijdens het laden en lossen, maar kunnen niet blijvend op het plein staan of er overnachten.

plan parkeren beurssite

 

 


Contactinformatie