Blue-bike opent tweede locatie in Brugge

8
jan
2020

Blue-bike, het deelfietssysteem met fietsen aan trein-, tram- en busstations, huldigt vandaag in Brugge zijn 65ste locatie in. Het is de tweede locatie in Brugge. Met de opening van dit nieuwe punt verhoogt Blue-bike de capaciteit in Brugge. Brugge is na Leuven en Gent de locatie met het hoogste aantal ritten.

In Brugge vinden gebruikers van Blue-bike sinds enkele weken een nieuwe locatie. De Blue-bikes staan aan de achterzijde van het station van Brugge in de ondergrondse fietsenstalling onder het Kamgebouw. Daar staan momenteel 32 fietsen in de rekken.

Aan de voorzijde van het station staan 80 Blue-bikes. De Blue-bikes in Brugge werden bovendien vervangen door het nieuwste model fietsen, met zeven versnellingen en geïntegreerde verlichting en bagagedrager voor een beter rijcomfort.

Vraag naar Blue-bikes stijgt

De vraag naar Blue-bikes in Brugge kende het afgelopen jaar een flinke stijging, waardoor een extra locatie nodig werd. In 2018 werden in Brugge nog 18.600 ritten gemaakt, in 2019 met één locatie al ruim 20.800. Dat is een stijging van zo’n 12%. Brugge (voorzijde) is één van de locaties waar in 2019 het meeste aantal ritten werd gemaakt. Enkel de locaties in Leuven (Tiensevest) en Gent Sint-Pieters (Sint-Denijslaan) behaalden meer ritten. 

Brugge kiest al langer voor een sterk fietsbeleid; al sinds 2014 staan er Blue-bikes in Brugge. De stad investeert mee in de nieuwe locatie aan het station. Bovendien voorziet ze samen met de Vlaamse overheid, een korting op de ritprijs. Hierdoor betalen leden in Brugge geen 3,15 euro per rit van 24 uur maar slechts 1,15 euro.

Burgemeester Dirk De fauw: “Brugge wil zich maximaal profileren als fietsvriendelijke stad. Het systeem van de Blue-bikes is daarbij een gebruiksvriendelijke formule. Iedereen die sporadisch eens een fiets nodig heeft, kan hier gebruik van maken. Vandaag zijn er aan het station in totaal 112 fietsen beschikbaar. De gebruikscijfers zijn jaar na jaar in stijgende lijn, en bewijzen dat we als stadsbestuur zinvol investeren in duurzame mobiliteit.”

Dagelijkse monitoring

Blue-bike monitort de beschikbaarheid dagelijks zodat het tijdig fietsen kan bijplaatsen waar nodig. “We streven ernaar de eindgebruiker de beschikbaarheid van een fiets te garanderen. Op succesvolle locaties zoals Brugge wil dat zeggen dat we fietsen moeten bijplaatsen. We halen dit jaar over alle locaties heen een beschikbaarheidsgraad van 99 procent”, aldus Linda Sonck van Blue-bike.

Over Blue-bike

Het fietsdeelproject Blue-bike werd in 2011 opgestart met als doel de combinatie openbaar vervoer en fiets te faciliteren. In 2018 werden ruim 223.000 Blue-bike ritten gemaakt vanuit 60 uitleenlocaties. Uit onderzoek blijkt 93 procent van deze ritten in combinatie met het openbaar vervoer gebeuren en dat bovendien 28 procent van deze ritten voordien met de wagen werden gemaakt.

Blue-Mobility (met aandeelhouders De Lijn, Fiets&Werk en OWT) verhuurt Blue-bikes aan ruim 20.000 abonnees. Gebruikers kunnen met een Blue-bikekaart of via een ‘Mobility-as-a-service’ platform zoals Olympus Mobility een Blue-bike ontlenen op alle locaties. De Vlaamse Overheid steunt het project in samenwerking met lokale overheden door middel van een tussenkomst in de ritprijs (1,15 euro in plaats van 3,15 euro). Ethias zorgt voor een unieke pechbijstand voor alle Blue-bikegebruikers.