
Brugge mag zich met trots een ‘Fair Trade Stad’ noemen, want de stad kreeg de hoogst mogelijke score (A) op de Fair-O-meter. Dit is een meetinstrument dat nagaat op welke manier een stad of gemeente haar engagement voor eerlijke handel opneemt.
Fair Trade en duurzaamheid zijn verweven in bijna alle beleidsbeslissingen die het Brugse stadsbestuur neemt. Deze schitterende score op de Fair-O-meter is het resultaat van de vele kleine en grote acties van de verschillende stadsdiensten samen met geëngageerde horeca, winkels, scholen, ondernemingen en verenigingen. Ze vormen een krachtige hefboom om eerlijke handel vanzelfsprekend te maken.
Stad Brugge heeft sinds 2020 een raamovereenkomst voor het leveren van duurzame werkkledij die op een sociaal verantwoorde manier wordt geproduceerd en CO²-eficiënt wordt getransporteerd. Daarnaast zet de Stad in op ethisch beleggen. In 2019 ontving Stad Brugge een Transparantie ID. Dat is een manier om inwoners te informeren over de financiële keuzes van het stadsbestuur.
Sjokla
Daarnaast onderschrijft de Stad het initiatief TruStone zodat enkel nog wordt gewerkt met natuursteen waarbij er garantie is op het respecteren van de internationale mens- en arbeidsrechten. Ook schoonmaakproducten en kantoorbenodigdheden kunnen niet meer ontsnappen aan de duurzaamheidscriteria. Op evenementen en tijdens vergaderingen en recepties serveert Stad Brugge fairtradedranken. Als relatiegeschenk wordt steevast Sjokla, de duurzame stadschocolade, aangeboden.
Bovendien dragen al meer dan 200 Brugse winkels, scholen, bedrijven, horeca en organisaties hun steentje bij door eerlijke producten aan te bieden en in te zetten op rechtvaardige keuzes.
Lees het volledige rapport van Brugge
Stad Brugge is dit jaar 15 jaar Fair Trade Stad en dit gaan we vieren!
Bekijk het programma op www.brugge.be/fairtrade.
Score Brugge Fair Trade Stad
Criterium 1 – Een geëngageerd gemeentebestuur |
A |
Criterium 2 – Deelnemende winkels en horeca |
A |
Criterium 3 – Deelnemende scholen, bedrijven en organisaties |
A |
Criterium 4 – Communicatie & media |
A |
Criterium 5 – Trekkersgroep |
A |
Criterium 6 – Lokale en duurzame voeding |
A |
Next level |
A |
Totake fair-O-meter score |
A |