Brugge zet lokale handelaars in de spotlights

13
Feb
2020

Brugge pakt de komende dagen uit met een campagne die lokale handelaars in de kijker plaatst. “Deze local heroes vormen het unieke DNA van Brugge als shoppingstad”, zegt schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys. “Ze maken het verschil en zijn de reden waarvoor shoppers voor Brugge kiezen.”

Place to be

Brugge zal zich voortaan duidelijker profileren als the place to be om te gaan shoppen. “Onze stad beschikt over tal van innovatieve en creatieve handelszaken. Naast de grote ketens, zorgen zij voor een vernieuwend en verrassend aanbod”, zegt schepen Pablo Annys.

Burgemeester Dirk De fauw: “Brugge heeft als winkelstad veel te bieden en dat willen we voortaan extra in de verf zetten.” 

Social media, film en postkaartjes

Valentijn vormde de ideale aanleiding om de liefde voor deze local heroes openlijk te gaan verkondigen. Zo komt er op de Markt van donderdag 13 t.e.m. zondag 16 februari 2020 een installatie waar iedereen een foto kan nemen. De meest originele foto op Facebook of Instagram die de hashtag #shoppingbrugge vermeldt, wint een shoppingbudget van 250 euro, te besteden bij de lokale handelaars. “Sociale media zijn een cruciale tool in dit verhaal. We zetten dan ook hard in op de Facebookpagina en Instagramaccount Shopping Brugge, een absolute aanrader voor iedereen die op de hoogte wil blijven van wat er leeft en beweegt in onze shoppingstraten”, verduidelijkt burgemeester Dirk De fauw.

Enkele lokale ondernemers vormen het gezicht in een filmpje dat eerstdaags wordt gelanceerd in het thema #locallove. In het Brugse straatbeeld voorzien we grote banners op enkele strategische locaties. In de winkels zelf vinden shoppers de komende weken hippe postkaartjes die ze kunnen versturen vanuit Brugge.

Bevraging en actieplan

Stad Brugge organiseerde de voorbije maanden een uitgebreide bevraging van de Brugse handelaars naar hun bedenkingen rond retail in Brugge. Het externe bureau Urban Impact werd hiervoor aangesteld. Uit de eerste bevindingen van dit onderzoek blijkt dat thema’s als mobiliteit, beleving en city branding duidelijk naar voor kwamen. De resultaten van deze bevraging worden nu verder bekeken door centrummanager Ilse Snick om dan, in nauw overleg met de stadsdiensten én de handelsgebuurtekringen uit het centrum, tot een concreet actieplan te komen. “Maar met deze promocampagne spelen we al duidelijk in op de vraag van de handelaars naar meer shoppingpromo”, aldus schepen Pablo Annys.