Attest van hoofdverblijfplaats
Een attest van hoofdverblijfplaats is het bewijs dat je bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van je woonplaats.
Hoe vraag je het aan?
-
Vraag het attest online aan.
Als je over een kaartlezer voor je elektronische identiteitskaart beschikt, kun je dit attest ook aanvragen en meteen printen via de toepassing ‘Mijn Dossier’ van de federale overheid.
Hoeveel kost het?
Gratis
Waar kan je terecht?
Wat zijn de voorwaarden?
- Iedereen kan voor zichzelf dit uittreksel krijgen.
- Als je wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd) of bijzonder gemachtigde (advocaat, notaris …) bent van iemand, dan kun je voor deze persoon een uittreksel krijgen zonder enig belang te moeten aantonen.
- Gerechtsdeurwaarders en advocaten mogen ook uittreksels uit het bevolkings- of vreemdelingenregister opvragen.
- Bij afgifte van uittreksels of getuigschriften aan iemand anders dan jezelf wordt verondersteld dat dit attest door de wet nodig is om een wettelijke procedure verder te zetten (in het Burgerlijk Wetboek, Gerechtelijk Wetboek of decreten).
Veelgestelde vragen
Hoe afschrift/uittreksel voor het buitenland aanvragen?
Buiten de Europese Unie:
Je moet dit attest laten legaliseren of van een apostille laten voorzien. Dit geldt voor zowel Belgen als voor niet-Belgen. Je kan dit zelf online aanvragen bij FOD Buitenlandse zaken of mail je document naar burgerzaken@brugge.be en deel mee voor welk land het document dient.
Uitzonderingen
Hoe vraag je een afschrift/uittreksel voor het buitenland aan?
- Europese Unie:
Belgen kunnen voor documenten, door ons afgeleverd en bestemd voor een lidstaat van de Europese Unie, een vertaalhulp krijgen. - Buiten Europese Unie:
Legalisatie of apostille voor afschriften of uittreksels (zowel voor Belgen als niet-Belgen).
Mail je document door naar burgerzaken@brugge.be en deel mee voor welk land het document dient.
Hoe vraag je het aan?
-
Kom langs in een van onze locaties.
Maak een afspraak om wachttijden te vermijden.
-
Een medewerker vraagt het document voor je op.
-
Je krijgt het document meteen mee.
Wat heb je nodig?
-
eID - identiteitskaart
Waar kan je terecht?
Kies een locatie
Klik op een van de knoppen hieronder.
Bus van de Bruggeling d'Oude Stoatie Zeebrugge
Venetiëstraat 1
Kom langs tijdens de openingsuren.
Bus van de Bruggeling Dudzele
Stokerij 10
Kom langs tijdens de openingsuren.
Bus van de Bruggeling Koolkerke
Sikkelstraat
Kom langs tijdens de openingsuren.
Bus van de Bruggeling Lissewege
Pol Dhondtstraat
Kom langs tijdens de openingsuren.
Bus van de Bruggeling Sint-Pieters
Blankenbergse Steenweg 221
Kom langs tijdens de openingsuren.
Bus van de Bruggeling Strandwijk Zeebrugge
Bastenakenstraat - Stella Mariskapel
Kom langs tijdens de openingsuren.
Bus van de Bruggeling Zwankendamme
Lisseweegse Steenweg
Kom langs tijdens de openingsuren.
Deelgemeentehuis Sint-Andries - gesloten vanaf 5 december 2022 tot najaar 2024
Gistelse Steenweg 524
Kom langs tijdens de openingsuren.
Wat zijn de voorwaarden?
De akte is in België opgemaakt, of de buitenlandse akte werd omgezet naar een Belgische akte.
Openbare akten
Iedereen heeft recht op een afschrift of uittreksel van de volgende openbare aktes:
- een akte van overlijden van meer dan 50 jaar oud
- een akte van huwelijk van meer dan 75 jaar oud
- een akte van geboorte van meer dan 100 jaar oud
Je kunt alle openbare akten raadplegen op archiefbankbrugge.be.
Niet-openbare akten (alle andere akten van de burgerlijke stand)
Je kunt deze akten alleen opvragen als:
- de akte op jou betrekking heeft
- de akte betrekking heeft op je echtgeno(o)t(e)
- de akte betrekking heeft op de persoon met wie je wettelijk samenwoont
- je de wettelijke vertegenwoordiger bent van de persoon op wie de akte betrekking heeft (bewindvoerder, erfgenamen, bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn, notaris, advocaat ...)
Uittreksel aanpassing registratie geslacht
Je kunt dit uittreksel enkel bekijken als:
- de akte op betrekking heeft op jou
- je de wettelijke vertegenwoordiger bent van de persoon op wie de akte betrekking heeft (bewindvoerder, erfgenamen, notaris, advocaat)
Veelgestelde vragen
Hoe vraag ik een afschrift of uittreksel aan voor het buitenland?
- Buiten de Europese Unie: Je moet dit attest laten legaliseren of van een apostille laten voorzien. Dit geldt voor zowel Belgen als voor niet-Belgen. Je kan dit zelf online aanvragen bij FOD Buitenlandse zaken of mail je document naar burgerzaken@brugge.be en deel mee voor welk land het document dient.
Hoe laat ik een buitenlandse akte omzetten naar een Belgische akte?
Om een buitenlandse akte te laten omzetten naar een Belgische akte bezorg je een origineel, recent afschrift (maximaal 1 jaar oud) van de betreffende akte (eventueel gelegaliseerd en vertaald). Het origineel krijg je terug.
De bestemmeling kan nog altijd een beëdigde vertaling vragen. Je moet dit zelf aanvragen en opvolgen. Stad Brugge kan wel een lijst van beëdigde vertalers bezorgen.
Uitzonderingen
Je kunt geen meertalig uittreksel krijgen van:
- een gelijkgeslachtelijke huwelijks- of geboorteakte
- een gewone adoptie
Iets fout of onduidelijk op deze pagina?
Laat het ons weten