Organiseer je nog een evenement in januari of februari 2024? Doe dan je aanvraag voor het eind van 2023.
Voor aanvragen vanaf 1 januari 2024 geldt de nieuwe werking voor buurtevenementen die je plant vanaf maart 2024. Je moet je dan ook eerst laten erkennen als buurtcomité. Registreren kan nu al.
Met een Brugse Buurtcheque ondersteunt Stad Brugge buurtbewoners die samen een evenement organiseren. Het is gericht op spontane initiatieven van buurtcomités.
Je kan maximaal 3 Buurtcheques per jaar ontvangen.
Belangrijk: Vanaf 2024 geldt een nieuw reglement en moet een buurtcomité zich eerst laten erkennen voor je een buurtcheque kunt aanvragen.
Voorwaarden
- Enkel aan te vragen door een erkend buurtcomité.
- Het evenement is sociaal verbindend en heeft als doel om de buurt samen te brengen.
- Het evenement staat open voor alle inwoners van de buurt. Iedereen wordt uitgenodigd en betrokken.
- Samenkomen staat centraal en het evenement moet een minimale inhoudelijke waarde hebben.
- Met een buurtcheque kan je geen eten, drinken of wegwerpcateringmateriaal aankopen.
Procedure
- Vraag je buurtcheque minimum twee maanden vooraf aan via het online formulier.
- Bereid je aanvraag voor en hou de nodige documenten en info bij de hand (zie 'Meebrengen').
- Na het indienen ontvang je een bevestigingsmail.
- Stad Brugge verwerkt je aanvraag.
- Via mail wordt je op de hoogte gebracht over de beslissing.
- Voor organisatie van je feestje kan je volgende zaken bekomen op onze dienst
- een vlaggenlijn om je feest op te vrolijken
- 50-tal blanco-affiches met het beeld Brugse Buurten
- Nieuw buurtcomité? Vraag een grote vlag met het beeld van de Brugse Buurten
- Spaar bij de voorbereiding bewijsjes van kosten die in aanmerking komen
(aankoop of huur tenten/materiaal, vervoer materiaal, afvalzakken, versiering, decoratie) en
hou rekening met kosten die niet in aanmerking komen zoals eten en drinken en wegwerp-cateringmateriaal - Dien je bewijsstukken in, binnen de 60 kalenderdagen na je evenement:
- Inhoudelijke bewijsstukken: uitnodiging, foto’s, affiche, aankondiging,…
- Financiële bewijsstukken: kassaticketjes, facturen, onkostennota’s
- Na ontvangst en goedkeuring van je bewijsstukken wordt de buurtcheque betaald.
Meebrengen
Hou volgende informatie bij de hand om het aanvraagformulier in te vullen:
- Naam van je buurtcomité
- Periode van het evenement
- Moeten de straten afgesloten worden (ook tijdens op- en afbouw)?
- Heb je materiaal van de uitleendienst nodig?
- Wens je gebruik te maken van een act uit het aanbod Brugse Buurten?
- Speel je achtergrondmuziek?
- Richt je ook een speelstraat in?
- Wil je de babbelkarre op je evenement?
- Wil je iemand van het bestuur uitnodigen op je evenement?
Bedrag
Voor aanvragen vanaf 1 januari 2024 voor evenementen gepland vanaf maart 2024:
- Maximum 250 euro / evenement
- Een keer per jaar kan je een artiest uit ons aanbod laten optreden. Wanneer je hiervoor kiest, ontvang je een buurtcheque van 125 euro in plaats van 250 euro.
opgelet: het nieuw aanbod artiesten wordt tijdens de Buurten Boetiek op 22 februari 2024 bekend gemaakt.
Voor evenementen tot eind februari 2024 gelden nog de oude bedragen en moet je de aanvraag gedaan hebben voor het eind van 2023.
(3 x per jaar: max 200 euro en 1 keer per jaar mogelijk: 100 euro met artiest uit het aanbod)
Uitzonderingen
- Een sport-, jeugd- of cultuurvereniging die op een reguliere activiteit de buurt uitnodigt, of die een activiteit organiseert met als hoofddoel de eigen werking te promoten, komt niet in aanmerking voor een Brugse Buurtcheque.
Contactinformatie
-
Brugse Buurten
Kraanplein 6 8000 Brugge
- Vandaag gesloten
- Morgen gesloten