De F34 fietssnelweg

Alle informatie over de F34 fietssnelweg.

Het project

De Stad Brugge slaat samen met de Stad Blankenberge, de Provincie West-Vlaanderen en de Vlaamse overheid de handen in mekaar om langs de Kustlaan (N34) een fietssnelweg aan te leggen en een fietserstunnel ter hoogte van de Londenstraat. Ook legt de Stad Brugge een aantal nieuwe accenten die de leefbaarheid van Zeebrugge ten goede komen. 

Toelichting Fietssnelweg N34

Van concept tot plan

Op een concreet uitvoeringsplan is het nog wachten. Een studiebureau werkt alles in detail uit en zal ook in dialoog gaan met de bewoners. Maar dit plannetje geeft je al een idee van wat we voor ogen hebben.

Fietssnelweg op rijweg ten noorden van trambedding

Het voorstel is om de fietssnelweg vanaf de Londenstraat aan te leggen op de huidige rijvakken naar Blankenberge toe. Daarom vormen we tussen Blankenberge en Zeebrugge de Kustlaan om van 2x2 rijvakken tot een baan met 1x1 rijvakken aan de zuidzijde van de trambedding. Hierdoor komt er aan de noordzijde ruimte vrij voor een 4 meter brede fietssnelweg met zelfs een beperkte uitbreiding van het natuurgebied De Fonteintjes.

Fietserstunnel

Ter hoogte van de Londenstraat komt er een fietserstunnel onder de Kustlaan die zal aanknopen op de toekomstige westelijke aftakking van de fietssnelweg Brugge – Zeebrugge (F31).

Dit deel van de fietssnelweg is momenteel nog in studie, maar zal lopen op de rand van de Oudemaarspolder richting Evendijk West / Transportzone.

Fietsstraat ter hoogte van Strandwijk

De overgang van 2 x 2 naar 1 x 1 voor het gemotoriseerd verkeer zal gebeuren ter hoogte van de Sint-Christianastraat. Na die overgang wordt de Kustlaan vanaf de Sint-Christianastraat tot en met de Londenstraat een fietsstraat

Voordelen:

  • verbeteren van verkeersveiligheid
  • biedt kansen voor de creatie van een groene rand rond de Strandwijk

Nieuwe randparking op bestaande parking Elia

Om het verlies van de parkeerplaatsen langsheen de N34 op te vangen, komt er een nieuwe randparking voor de Strandwijk met 100 (bestaande parking Elia) + 400 parkeerplaatsen (een groene parking om de piekseizoensvraag op te vangen).

Aanpassing aan twee kruispunten

Het kruispunt Baron De Maerelaan met de Kustlaan krijgt nieuwe verkeerslichten met een betere voetgangers- en fietsersoversteek en ook een apart linksaf-licht voor wie komt van de Stationswijk en rijdt op de Kustlaan richting de N31.

We voorzien ook verkeerslichten op het kruispunt Londenstraat met de Kustlaan, waar de tram een prioritaire doorstroming krijgt.

Nieuwe tramhalte met bredere opstap en nieuwe voetgangersoversteek

De Strandwijk kreeg in de zomer van 2021 een nieuwe tramhalte vlakbij de Londenstraat. Mooi meegenomen is dat we hier ook een veilige voetgangersoversteek konden maken tussen de huidige randparking D en de Strandwijk. 

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media