Identiteitskaart Belg eID aanvragen

Je identiteitskaart (eID) is het bewijs dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister. 

  • Met je eID kan je je nationaliteit en identiteit bewijzen in België, in de EU en in een aantal landen daarbuiten. Vanaf de leeftijd van 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij te hebben.
  • Een identiteitskaart heb je vaak nodig om elektronische formulieren op te vragen of in te vullen via elektronische loketten op websites van overheden of diensten (met kaartlezer).

Voorwaarden

  • Je bent in Brugge ingeschreven.
  • Je hebt de Belgische nationaliteit.
    • Opgelet: Heb je niet de Belgische nationaliteit, klik hier.
  • Voor je eerste identiteitskaart of voor het vernieuwen ervan ontvang je thuis een oproepingsbrief.
  • Geldigheid:
    • jonger dan 18 jaar: 6 jaar geldig
    • tussen 18 en 75 jaar: 10 jaar geldig
    • ouder dan 75 jaar: 30 jaar geldig

Procedure

Normale procedure

  1. Maak een afspraak voor een bezoek aan het Huis van de Bruggeling of ga langs in je deelgemeentehuis (op afspraak).
  2. Je meldt je persoonlijk aan, sedert 19 november worden de vingerafdrukken geregistreerd bij aanvraag.
  3. Bij de aanvraag onderteken je een ‘Basisdocument’ met jouw gegevens en betaal je voor je identiteitskaart.
  4. Binnen de 3 weken na de aanvraag komen je pin- en pukcode op je adres toe en dan kan je met die codes je eID persoonlijk komen ophalen waar je hem aanvroeg. 
  5. Het afhalen moet vanaf 19 november persoonlijk gebeuren via een controle op de vingerafdruk (dit wordt geregistreerd bij de aanvraag).Heb je vragen over de nieuwe eID met vingerafdrukken? Check de website van FOD binnenlandse zaken www.vernieuwde-eID.be 

  6. Het afhalen van uw eID is vanwege de maatregelen rond corona ook op afspraak. Maak uw afspraak hier. Breng bij het afhalen zeker de oude eID of het attest van verlies mee (indien van toepassing).

Spoedprocedure

Heb je dringend een eID nodig, dan bestaat er ook een spoedprocedure om die snel te bekomen. De kostprijs voor een spoedprocedure is hoger dan de normale procedure.

  1. De aanvraag van een spoedprocedure kan in het Huis van de Bruggeling (op afspraak) of in één van de deelgemeentehuizen. Je meldt je persoonlijk aan, sedert 19 november worden de vingerafdrukken geregistreerd bij aanvraag. 
  2. Afhalen van de spoedprocedure eID kan wel enkel in het Huis van de Bruggeling of in Brussel:
    1. Levertijd voor een spoedprocedure eID: bij aanvraag vóór 15u, één dag later in het Huis van de Bruggeling.
    2. Levertijd voor een spoedprocedure eID af te halen in Brussel: bij aanvraag vóór 15u de volgende werkdag na de aanvraag op het adres FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 11, Brussel, open van maandag tot en met vrijdag van 08u30 tot 19u30 en op zaterdag van 08u30 tot 12u30 bereikbaar op het telefoonnummer 02 518 21 16.
  3. Het afhalen moet vanaf 19 november persoonlijk gebeuren via een controle op de vingerafdruk (dit wordt geregistreerd bij de aanvraag).

Meebrengen

  • Huidig eID of attest van verlies. 
  • Recente pasfoto (maximaal 6 maanden oud, gelijkende pasfoto met witte achtergrond, neutrale blik - recht in de camera - mond gesloten - formaat: 45 mm hoog, 35 mm breed; het hoofd minimum 31 mm en maximum 36 mm. 
    • Indien er nog pasfoto's moeten genomen worden, hebben wij een pasfotocabine, ENKEL in het Huis van de Bruggeling, meld je 15 minuten aan voor je afspraak gezien het mogelijk is dat het apparaat defect is of reeds in gebruik is.

Bedrag

  • Normale procedure: € 18,80 
  • Spoedprocedure: € 102,10 
  • Spoedprocedure met afhaling in Brussel: € 133,60

Uitzonderingen

Waarom kan ik geen volmacht meer geven om mijn nieuwe kaart af te halen?

Het afhalen moet vanaf 19 november persoonlijk gebeuren via een controle op de vingerafdruk (dit wordt geregistreerd bij de aanvraag).

Heb je vragen over de nieuwe eID met vingerafdrukken? Check de website van FOD binnenlandse zaken www.vernieuwde-eID.be 

Wat te doen bij personen die niet meer mobiel zijn?

Hiervoor kunnen wij langskomen op huisbezoek. Vul het formulier 'Aanvraag huisbezoek' in.  Een medewerker neemt persoonlijk contact met je op.

Ligt klaar bij huisbezoek:

  • Medisch attest waarbij de dokter verklaart dat deze persoon niet meer mobiel is
  • Verschuldigd bedrag - elektronisch te betalen
  • Oproepingsbrief en eID in geval van vernieuwing van de kaart

We bekijken dan ook samen hoe we de identiteitskaart afgeleverd krijgen bij de betrokkene.   

Contactinformatie