Nieuwe elektrische stadsrondvaartboot te water gelaten

26
mei
2021

Rederij Demeulemeester nam haar eerste elektrische boot in gebruik. Dit brengt het totaal aantal elektrische rondvaartbootjes op zes. Later dit jaar verwacht rederij Stael haar tweede elektrische boot. Rederij Coucke heeft er inmiddels zelf ook al twee in gebruik.

Schepen van Toerisme Philip Pierins ziet vele voordelen: “We zetten systematisch verdere stappen om de stadrondvaartbootjes te verduurzamen. Elektrische boten produceren geen uitstoot en worden geluidsarm aangedreven. Daarom vraagt dit type boten minder geluidsversterking en ook de golfslag is minder waardoor er minder schade aan de kaaimuren wordt aangericht."

"Een verademing voor wie langs het parcours van de bootjes woont en een optimalisering van de beleving voor wie er gebruik van maakt. En een voordeel voor bewoners én bezoekers, perfect passend in onze plannen voor duurzaam herstel en niet toevallig ook de leidraad in ons toerismebeleid.”

Subsidiëring oplaadpalen

Ondanks een niet zo succesvol proefproject met vele kinderziektes in 2010 zijn Stad Brugge en de reders blijven geloven in elektrisch varen. “Een elektrische boot is een zware investering van om en bij de 185.000 euro. Daarom zijn we de rederijen tegemoet gekomen via subsidiëring van de installatie van elektrische oplaadpalen en verlenging van de aanlegsteigers (de elektrische boten zijn immers iets langer dan de dieselboten).

In totaal werd een bedrag van 127.000 euro geïnvesteerd. Om de investeringskosten te helpen dragen, besliste de Gemeenteraad in 2019 al om de tarieven te verhogen van 8 naar 10 euro”, aldus schepen Philip Pierins.

De rondvaartbootjes zijn onlosmakelijk met onze reien en met Brugge verbonden. In een normaal jaar ontvangen de rondvaartbootjes tot 1,25 miljoen bezoekers. Door de coronacrisis vielen de bezoekersaantallen in 2020 terug tot 20 procent.

Technische specificaties

  • Afmetingen van de elektrische boot: 9m x 2,2m
  • Materiaal: vinylester (15% lichter dan aluminium, sterker dan polyester en vrij van osmose)
  • Batterijen: lithium super B (in afgesloten waterdichte bakken, centraal geplaatst in de romp, pakketten van 5 x 4 batterijen)
  • Elektrische aandrijfmotor: Oceanvolt SD 15kW