Musea Brugge brengt klassieke kunst en frietkunst samen in nieuwe campagne

20
jun
2023

Musea Brugge lanceert de campagne Classics for classics. Hierin verbindt Musea Brugge de museumklassiekers met een andere typisch Belgische klassieker: frietjes. 
In 26 frituren in Brugge en omstreken krijg je je bestelling verpakt in een Bosch of een Van Eyck. Je kunt het lekkers bovendien verorberen met een portie lekker 'Sause', de nieuwe Brugse frietsaus.

Brugge bezit niet alleen de beste artisanale frituren van het land, maar met Musea Brugge ook de top qua kunsthistorische collecties. Klassieke meesterwerken van Van Eyck tot Magritte, van wandtapijten tot glasramen. Nu komt er dus een samenwerking tussen de beiden. 

Samenwerking met Brugse frituren

Bestel je deze zomer een portie frieten in een frituur in Brugge en omstreken? Dan bestaat de kans dat jouw bestelling is verpakt in een Bosch of een Van Eyck. In totaal doen meer dan 25 frituren mee met de actie. Ook in het Brugse straatbeeld zul je de collectie van Musea Brugge hand in hand zien gaan met ons goudgeel gebakken erfgoed.

Sause: de rebelse frietsaus

In samenwerking met Foodarcheoloog Jeroen Van Vaerenbergh en chef Pieter Lonneville ontwikkelde Musea Brugge speciaal voor deze campagne een nieuwe Brugse frietsaus: Sause.

Voor de nieuwe frietsaus lieten zij zich inspireren door de tijd van de Vlaamse primitieven. De saus is gemaakt met ingrediënten uit de keuken van hertog Karel de Stoute. Hertog Karel de Stoute leefde in het 15e-eeuwse Brugge in grote rijkdom. Uit opgravingen in het Brugse Prinsenhof weten we dat zijn chefs gebruik maakten van exotische specerijen zoals de peperdure paradijskorrel, mosterdzaad en gemberwortel.

Zoetzuur en vol pit

De Bruggelingen kwamen geregeld in opstand tegen hertog Karel de Stoute, omdat hij steeds hogere belastingen hief om zijn luxeleven en oorlogen te financieren. De nieuwe frietsaus brengt een ode aan de opstandige Bruggelingen en brengt de specerijen van de hertog naar het volk .

Sause is een rebelse frietsaus, zoetzuur en vol pit zoals de Bruggelingen, met een toets van gember en paradijskorrel uit de keuken van de hertog.

De nieuwe frietsaus Sause is de hele zomer lang te koop in alle deelnemende frituren en in Atelier Tête Pressée (Koningin Astridlaan 100, 8200 Sint-Michiels).

Local heroes

Voor de campagne verzamelde Musea Brugge ook vier Brugse ambassadeurs, local heroes met een hart voor kunst en frietjes. Musea Brugge polste naar hun favoriete frituurbestelling en kunstwerk uit de collectie. De vier bekende Brugse gezichten zijn Wannes Loosveldt (festivalorganisator), Maria Kleopatra (model en dj), Sali Haidara (#LikeMe-actrice) en Pieter Lonneville (chef van Tête Pressée).