Thema is
Verkeersveiligheid
Publicatiedatum is

26 JUNI 2023

Wijkmobiliteitsplan: kiezen voor verkeersleefbaarheid in Zeebrugge

Het stadsbestuur focust op twee uitdagingen: de drukke gewestwegen én de uitrol van zone 30 in alle woonzones.

Wijkmobiliteitsplan Zeebrugge

Op een infomarkt op donderdag 22 juni 2023 werd een ontwerp wijkmobiliteitsplan voor Zeebrugge voorgesteld. Het stadsbestuur focust op twee uitdagingen: de drukke gewestwegen én de uitrol van zone 30 in alle woonzones. De Zeebruggenaren kregen informatie over het wijkmobiliteitsplan en konden ook feedback geven. Het is de bedoeling dat het plan in het najaar wordt gefinaliseerd.

Dat de drukke gewestwegen een ruimtelijke en verkeerskundige breuk betekenen in het Zeebrugse dorpsweefsel is een open deur intrappen. De NX, de nieuwe weg die onder de nieuwe zeesluis zal lopen, zal het havenverkeer scheiden van het lokale verkeer. Het is echter niet de bedoeling zolang te wachten. Samen met partners als AWV en De Lijn onderzocht Stad Brugge de laatste jaren welke quick wins mogelijk zijn.

De trambedvernieuwing speelt hierin een belangrijke rol. De werkzaamheden werden aangegrepen aan om nieuwe toegankelijke haltes te creëren. Dit had ook een impact op de kustlaan, die van een 2 x 2 naar een 2 x 1 baan evolueerde waardoor én de snelheid geremd werd én de oversteekbaarheid verhoogd werd. Bovendien komt er in 2024 nog een voetgangersoversteek aan het park Sint-Donaas.

Fietsoversteken enkelrichting ingericht

Ook verkeersveiligheid speelt een belangrijke rol in dit plan. Concreet werd dit voorjaar het kruispunt Isabellalaan met de Jozef Verschaeveweg aangepakt. De drukke weg werd via belijning teruggebracht naar een 2 x 1. De fietsoversteken werden enkelrichting ingericht. Via een asverschuiving en portaalverlichting vestigen we vrachtwagenchauffeurs hun aandacht extra op die oversteken.

Op verschillende plaatsen langs gewestwegen, waar er kruisingen met vrachtverkeer zijn, werden rode thermoplasten aangebracht. Aan de Visartsluis kwam een nieuw middeneiland op de looproute tussen station en het dorp en VTI.

Daarnaast werd het gedeelte langs de Baron De Maerelaan – N31 tussen Strandwijk en Evendijk West aangepakt. Tegelijk werden op het kruispunt met de Kustlaan ook nieuwe verkeerslichten geplaatst wat de vlotte en veilige oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers ten goede komt.

Zone 30 in alle woonwijken

Voorgaande acties zijn ofwel uitgevoerd of nog in uitvoering. Voor de ingrepen in de woonwijken zelf gaat de Stad graag in dialoog met de Zeebruggenaren. Het stadsbestuur stelt voor om van alle woonwijken een zone 30 te maken. Dit is al zo in de Stationswijk en de Strandwijk, maar in het dorp is dit momenteel enkel het geval in de schoolomgeving. Rond de jachthaven is er zelfs nog geen zone 30. Vanzelfsprekend is een zone 30 meer dan een bordje plaatsen.

De weginrichting moet ook zone 30 uitstralen. Daarom werd bij de heraanleg van de Heiststraat al gekozen voor kleinschalige materialisatie, asverschuivingen… . Het is een principe dat de Stad ook bij de herinrichting van de Markt en omgeving zal hanteren. Maar ook elders zijn acties mogelijk. Zo bereidt Brugge het insnoeren van twee kruispunten op de Visserstraat (met de Noordhinderstraat en de Wandelaarstraat) voor.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media