Opknappremie

De Opknappremie van Stad Brugge helpt je om je woning te laten voldoen aan de huidige normen op het vlak van comfort, gezondheid, veiligheid en duurzaamheid.

Hoe vraag je het aan?

  1. Voer de werken uit.

    Belangrijk: voor sommige werken heb je een omgevingsvergunning nodig. Alleen als die werken vergund zijn, kun je een premie krijgen.

  2. Vul het aanvraagformulier in en dien het dossier in.

    Gebruik het digitale webformulier of dien het papieren dossier in aan het loket in de Oostmeers (enkel na afspraak).

  3. Een medewerker verwerkt het dossier.

  4. Je ontvangt een mail of brief over de status van je dossier.

  5. Voldoe je aan alle voorwaarden, dan wordt de premie op je rekening gestort. 

Hulp nodig bij het indienen van de premie?

Maak een afspraak en breng de nodige documenten mee (zie 'Wat heb je nodig?').

Wat heb je nodig?

  • Alle facturen waarvoor je een premie wil aanvragen

  • Factuurblad en de facturen die erop vermeld staan

  • Laatste aanslagbiljet belastingen

    Dien deze in als je zelf in de woning woont en denkt onder het laag inkomen te vallen.

  • Huurovereenkomst

    Dien dit in als je de woning verhuurt.

  • Ingevuld aanvraagformulier

    Vul het formulier in als je op papier wil indienen.

Hoeveel krijg je?

De premie is begrensd tot € 5.000 per 5 jaar. Je hoeft dit bedrag niet in 1 keer aan te vragen. Vraag je de premie in schijven aan, dan betaalt de Stad die ook in schijven uit. Je kunt tot 2 keer per jaar een aanvraag indienen. De Stad start je dossier pas op als je voor € 500 aan betoelaagbare facturen voorlegt.

Elke rubriek is binnen die enveloppe van € 5.000 ook nog eens begrensd:

  • wooncomfort: € 3.000 
  • gezond binnenklimaat: € 1.000 
  • een veilige woning: € 1.500 
  • een duurzame en energiezuinige woning: € 2.500 

Na 5 jaar kun je herbeginnen met een nieuwe enveloppe van € 5.000. Ook per rubriek start je dan weer vanaf nul. Je kunt zo je renovatie makkelijk spreiden in de tijd en planmatig werken.

Waar kan je terecht?

Vraag het online aan
Of

Kies een locatie

Klik op een van de knoppen hieronder.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Je bent eigenaar van de woning en opdrachtgever van de werken. De facturen staan dus ook op jouw naam.
  • Woon je niet zelf in de woning en wil je een premie aanvragen? Dan moet je zowel een verhuurovereenkomst kunnen voorleggen als een bewijs van registratie.
  • Je mag geen facturen indienen die ouder zijn dan 2 jaar.
  • Op het moment van de aanvraag moet de woning bewoond zijn door iemand die er zijn domicilie heeft. 
  • De woning moet voor de meeste werken minstens 15 jaar oud zijn.
    • Vraag je een premie voor levenslang wonen aan? Dan moet de woning maar 1 jaar oud zijn. Zo zorgt de Stad ervoor dat je ook een premie krijgt als je plots een ingreep moet doen in je woning om er te kunnen blijven wonen. 
    • Vraag je een premie aan voor een energieopwekkende installatie? Dan kijk je wanneer de woning gebouwd is. Voor woningen van voor 2014 zijn er geen bijkomende voorwaarden. Voor woningen van na 2014 moet de omgevingsvergunning minstens 5 jaar oud zijn, moet de woning voldoen aan de EPB-eisen (Energieprestatie en Binnenklimaat) en moet je de aanvraag tijdig indienen.

Veelgestelde vragen

De werken zijn onderverdeeld in 4 rubrieken:

  1. wooncomfort
  2. gezond binnenklimaat
  3. een veilige woning
  4. een duurzame en energiezuinige woning

Per rubriek is er een lijst met werken die in aanmerking komen voor een premie. Aan verschillende van die werken zijn technische voorwaarden gekoppeld. Sommige werken zijn specifiek omschreven. Meer informatie vind je in het reglement.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten