Download de StadsApp Brugge!

8
nov
2022

Stad Brugge lanceerde vandaag de StadsApp Brugge. Dankzij de StadsApp kunnen gebruikers op eenvoudige wijze een afspraak vastleggen en een melding maken. Ook voor heel wat online aanvragen kun je er terecht. 
De app is vanaf nu te downloaden op Google Play en in de App Store.

Aan deze nieuwe app ging een uitgebreid gebruikersonderzoek naar de digitale dienstverlening van de Stad vooraf. Dankzij het onderzoek kreeg het stadsbestuur een heldere kijk op hoe het met een eigen app voor een uitgesproken meerwaarde zou kunnen zorgen.
Al snel bleek dat de meerwaarde zit in het aanbieden van een beperkt aantal toepassingen en daarbij gebruik te maken van de unieke troeven van een mobiele app. Denk maar aan de mogelijkheid om foto’s te maken of om je locatie te delen.

De app werd opgebouwd rond twee concrete toepassingen een afspraak maken bij de Stad en een melding maken bij de Stad. 

Iets melden aan de Stad

Jaarlijks ontvangt Stad Brugge meer dan 11.000 meldingen, van het signaleren van een onveilige verkeerssituatie tot het melden van een kapotte schommel. Deze meldingen komen grotendeels binnen via www.brugge.be.  Vanaf nu kunnen meldingen dus nog sneller worden gemaakt via de app.

De melder kan in de StadsApp kiezen uit een korte keuzelijst of via een trefwoord een thema opzoeken. Met de ingebouwde gps deelt de app de juiste locatie en kan de gebruiker meteen een foto uploaden. Na het formuleren van een korte omschrijving kan de melding worden verzonden. De app maakt slim gebruik van de functies van het telefoontoestel om nog efficiënter en sneller een melding aan het stadsbestuur door te geven.

Gebruikers met een account kunnen bovendien in realtime de status van hun melding opvolgen. Iedere status krijgt een eigen kleurencode en door op het scherm te klikken, krijgt de gebruiker een update over de status te zien. Zo ben je als melder meteen mee met de laatste informatie.

Een afspraak maken

Ieder jaar worden meer dan 40.000 afspraken gemaakt bij de Stad. Vanaf nu kan men in enkele kliks via de StadsApp een afspraak maken of een online aanvraag indienen. In totaal biedt de Stad mobiel meer dan 160 diensten aan, waarvan 100 die je ook online kunt aanvragen en een 60-tal waarvoor je meteen een afspraak kunt boeken.

Bij sommige dienstverlening is persoonlijk contact nog steeds een vereiste. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het aanvragen van een Kids-ID, het aangeven van een huwelijk of het inwinnen van advies over onze energiepremies. De app toont je de beschikbare locaties en mogelijke data om je afspraak te boeken.

In de StadsApp staat alle info over de dienstverlening van de Stad. Je leest er of een afspraak verplicht is en je kunt op basis van de eigen agenda meteen een afspraak inboeken. De geboekte afspraak kan daarna worden geraadpleegd in de app op voorwaarde dat je een account hebt aangemaakt.

Integratie met bestaande systemen

De app die de Stad vandaag lanceert, is er een op maat van de Bruggelingen. De app sluit naadloos aan op de bestaande dienstverlening van de stad: enerzijds het online afsprakensysteem van de Stad en anderzijds het platform waarmee de medewerkers meldingen van burgers capteren, opvolgen en afhandelen.
Brugge legde ook het oor te luister bij Vlaanderen.  De Vlaamse  overheid lanceerde onlangs een app rond het Burgerprofiel, voor digitale dienstverlening. De StadsApp Brugge zal daar naadloos op aansluiten.

Wedstrijd

Ter gelegenheid van de lancering van de StadsApp organiseert de Stad een leuke wedstrijd. Vanaf 9 november tot 5 december geeft de Stad 30 Cadeaubonnen Brugge ter waarde van 50 euro weg!

Zo neem je deel:

  1. Download de app.
  2. Zoek het cadeautje in de StadsApp.
  3. Ga naar de locatie.
  4. Maak een melding in de StadsApp.
  5. Kies 'Wedstrijd' en daarna 'Doe mee'.
  6. Laad een selfie op met de reuzesmartphone die je op de locatie vindt.
  7. Deel je melding in de app.
  8. Veel succes! 


Winnaars worden geloot in de week van 5 december.
Bij het deelnemen aan deze wedstrijd, ga je akkoord met het wedstrijdreglement.