Identiteitskaart - chip defect/onleesbaar

De chip van je elektronische identiteitskaart bevat een aantal persoonlijke gegevens, zoals je adres, naam, elektronische handtekening,...

Soms is er een probleem met je eID omdat de chip defect of onleesbaar is.

Maak een afspraak voor een bezoek aan het Huis van de Bruggeling of ga langs op je gemeenteafdeling.

Procedure

Bij defecte/onleesbare chip maakt de baliemedewerker een vervangend document op (bijlage 12 vermelding huidige niet-functionerende kaart). De baliemedewerker maakt je eID met dit formulier over aan de leverancier voor onderzoek. De baliemedewerkers licht je in van het verder verloop: de eID wordt opgestuurd naar leverancier voor onderzoek.

Soms zal blijken dat je een nieuwe eID nodig hebt.

Om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen moet je je persoonlijk aanmelden. Maak een afspraak voor een bezoek aan het Huis van de Bruggeling of ga langs op je gemeenteafdeling.

Meebrengen

Breng je eID mee waarvan de chip defect is of onleesbaar.

Als na onderzoek blijkt dat je een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, breng dat volgende zaken mee:

  • recente (maximaal 6 maanden oud), gelijkende pasfoto met witte achtergrond (neutrale blik - recht in de camera - mond gesloten - formaat: 45 mm hoog, 35 mm breed; het hoofd minimum 31 mm en maximum 36 mm )

Bedrag

Voor het vernieuwen van je identiteitskaart

  • normale procedure: 18,50 euro
  • dringende procedure: 86,50 euro
  • zeer dringende procedure: 130,10 euro
  • zeer dringende procedure met afhaling in Brussel: 98,20 euro (vóór 15u aangevraagd de volgende dag vanaf 9u beschikbaar - adres: FOD Binnenlandse Zaken - Park Atrium - Koloniënstraat 11 -1000 Brussel - 02/518 21 16)

 

 

 

Deel deze pagina

Contactinformatie