Goeiendagprijs

De tweejaarlijkse Goeiendagprijs  bekroont de beste Nederlandstalige naam van een handelszaak of ander publiek pand in Brugge. De Goeiendagprijs is een initiatief van Stad Brugge en van het 11 Juli-Komitee en werd voor het eerst uitgereikt in 2005.
De prijs werd in het leven geroepen als antwoord op het steeds opnieuw opduiken van anderstalige en nietszeggende namen voor horecazaken en winkelpanden.
De naam verwijst naar de spontane welkomstgroet van de winkelier aan de klant.

De winnaar ontvangt 500 euro, geschonken door Stad Brugge, en er komt ook publiciteit in de media.

Criteria

  • Bedrijven, zaken, verenigingen, projecten, concepten mogen niet ouder zijn dan 2 jaar.
  • De namen moeten Nederlandstalig zijn, inventief, en verband houden met de activiteit die in het pand plaatsvindt, de geschiedenis van het pand en/of de omgeving ervan.
  • Zowel namen van handelszaken, bedrijven, instellingen en verenigingen, als namen van projecten, initiatieven en concepten komen in aanmerking.

Erelijst

JaarWinnaarEervolle vermeldingEervolle vermelding
2005De HoofdzaakDe FlorentijnenDe Eetkamer
2007De zoete zonde’t OpkikkertjeMamaskientje
2009RefterPolshoogteINzicht – inZICHT
2011‘t Jong GerechtKarakterKopje Troost
2013Van kop tot staartReliekWebdoos
2015Twee meisjesDoodgewoon’t Huiskombuis
2017VoorsmaakCafé PistoletDe Makersrepubliek
2019PerronGelukDe PredikerHaartheater
2021BinnenruimteGodfriet Pieterman 
2023AmuzandTaalvaartPakje Troost

               

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media