Wijkmobiliteitsplan Christus-Koning

De Stad Brugge wil dat het goed leven is in Christus-Koning: aangename straten, schone lucht en veilig verkeer voor jong en oud. Daarom maakten en maken we samen met de bewoners in de wijk werk van een wijkmobiliteitsplan

Een verkeersleefbare wijk

In een wijkmobiliteitsplan wordt nagedacht over mobiliteit op niveau van de wijk:

  • Rijdt er verkeer dat er niet thuishoort?
  • Kan je als voetganger of fietser veilig verplaatsen?
  • Hoe vlot verloopt de verkeerscirculatie?
  • Zijn er gevaarlijke punten?
  • Rijdt het verkeer te snel?

Doel van het plan is om de verkeersleefbaarheid en de woonkwaliteit in de wijk te verbeteren.

Over welk gebied gaat het?

Het studiegebied ligt tussen de Bevrijdingslaan, de R30 Gulden-Vlieslaan en de Scheepsdalelaan. Ten noorden wordt de wijk begrensd door het kanaal Oostende - Gent. Centraal in de wijk ligt de Leopold I- laan. 

De Leopold I-laan is een belangrijke ontsluitingsweg en ligt in het verlengde van de Leopold II-laan en wordt aan het uiteinde gekruist door de Maria van Bourgondiëlaan en de Scheepsdalelaan. Aan zuidelijke zijde van de weg bevindt er zich een brug naar de Bevrijdingslaan, de Buffelbrug.

Hoe kwam het wijkmobiliteitsplan tot stand?

  • Als bewoner van Christus-Koning kon je via een bevraging in 2019 knelpunten in de wijk opsporen
  • Een grondig onderzoek van die knelpunten
  • In het voorjaar van 2020 kon je tijdens een infomarkt kennismaken met de voorgestelde oplossingen om die knelpunten weg te werken
  • In het najaar van 2021 kon je de plannen bekijken van de heraanleg van enkele straten

Opsporen van knelpunten in de wijk

De Stad ontving in 2019 van een aantal bewoners van de wijk een verkeersanalyse voor de Leopold I-laan en de Karel de Stoutelaan.

Op Buurt aan de Beurt in datzelfde jaar spraken bewoners de wens uit om de studie breder te maken.

In de Houtkaai formuleerden buurtbewoners klachten over sluipverkeer en hoge snelheden.

Het stadsbestuur besliste dan ook om de verkeerstudie voor de Leopold I-laan en de Karel de Stoutelaan aan te grijpen om een wijkmobiliteitsplan op te maken waarbij deze twee lanen en andere knelpunten bestudeerd zouden worden.

In september 2019 vroeg het stadsbestuur de inbreng van de bewoners en handelaars om inzicht te krijgen in de mobiliteitsproblemen in de buurt. De hele wijk ontving een vragenformulier waarop men knelpunten in de wijk kon vermelden.

De knelpunten onderzocht

De Stad en het studiebureau Arcadis voerden bijkomend onderzoek uit zoals verkeerstellingen, snelheidsmetingen, een herkomst-bestemmingsonderzoek. Er vond een terrein- en ruimtelijke analyse plaats en ongevallengegevens werden opgezocht.

Op basis van de resultaten van de bevraging van de bewoners en de bijkomende onderzoeken kwamen de volgende probleempunten naar voor:

Probleempunten voor de volledige wijk:

  • Sluipverkeer
  • Veel verkeer op de Leopold I-laan en structurele filevorming richting de Buffelbrug.;
  • Kinderen en senioren ervaren moeilijkheden om de Leopold I-Laan over te steken.
  • Slechte spreiding haltes openbaar vervoer.
  • De voetgangers en de fietsers hebben te weinig plaats in de straten.
  • Te weinig groen.

Oplossingen

In februari 2020 kon je luisteren naar een aantal mogelijke oplossingen tijdens een infomarkt en je kon ook mee nadenken over de heraanleg van enkele straten tijdens workshops.

In mei 2020 gaf het college groen licht voor de uitvoering van enkele acties en om de Filips de Goedelaan aan het project toe te voegen omdat deze laan weliswaar een fietsstraat is maar de inrichting ervan is daarop niet afgestemd.

Wat hebben we al aangepakt?

  • De Gerard Davidstraat, de Maria Van Bourgondiëlaan en de Lauwerstraat werden fietsstraten
  • Er kwam een knip in de Houtkaai om het gevaarlijk rechts indraaien van de Scheepsdalebrug te stoppen.
  • Auto's op de Buffelbrug mogen niet langer linksafslaan naar de Maria van Bourgondiëlaan. 
  • Een laad- en loszone in de parkeerstrook aan huisnummer 98 in de Leopold I-laan om de hinder van halthoudende vrachtwagens voor het doorgaand verkeer te beperken. Deze laad- en loszone is voorbehouden om te laden en te lossen van 7u tot 12u. Buiten deze uren is deze parkeerzone een gewone parkeerstrook.
  • Als fietser kan je op een veilige manier het kruispunt Scheepsdalelaan/Leopold I-laan/Leopold II-laan oversteken dankzij 'het vierkant groen kruispunt' met aparte oversteektijden voor fietsers en auto's. 
  • Een veiligere fietsdoorsteek aan het Graaf Visartpark.
  • Een deel van de Houtkaai is een fietsstraat.
  • In de periode juni 2023 - april 2024 begon de heraanleg van de Karel de Stoutelaan, Zeger van Malestraat en Filips de Goedelaan.

Vierkant groen

Bekijk hier het filmpje.

Wat staat er nog op de planning?

In de bestuursperiode 2024 - 2030 staat de heraanleg van de Leopold I-Laan op het programma. Je krijgt later nog een uitnodiging voor een infomarkt om kennis te maken met de ontwerpplannen.

De nutsleidingen in de Leopold I-laan werden vernieuwd in 2022 – 2023 als voorbereiding op de heraanleg.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media