KICK: Kernversterking In CentrumKernen

EU KICK foto

Projectleider
POM West-Vlaanderen

Projectpartners
Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Stad Brugge, Stad Kortrijk, Stad Ieper, Stad Roeselare en Economisch Huis Oostende

Budget
Totaal projectbudget: 1.937.675 euro.
Aandeel stad Brugge: 351.100 euro
Subsidies: 140.440euro (40%) EFRO, 70.220euro (20%) Hermes, 35.110euro (10%) Provincie West-Vlaanderen.

Periode
1/09/2020 -31/03/2023

Doelstellingen

De bundeling van deze krachten gebeurt binnen het Europees EFRO-project KICK (‘Kernversterking in CentrumKernen’). De steden werken samen, maar leggen elk hun eigen klemtoon. Niet alleen de deelnemende steden plukken de vruchten van deze samenwerking. Projectpromotor POM West-Vlaanderen wil de resultaten hierna doorgeven aan andere West-Vlaamse steden en gemeenten.
De focus van dit project ligt op vijf domeinen:

  1. Ondernemingsvriendelijke kernen
    Communicatie tussen de steden en hun ondernemers is belangrijk. De centrumsteden onderzoeken samen de mogelijkheid naar een overkoepelend platform om sneller en efficiënter te communiceren.

  2. Bestrijden van leegstand
    Leegstand is een toenemend probleem in de meeste West-Vlaamse steden. We gooien alle verworven kennis en ervaring bijeen om tot een effectief en efficiënt leegstandbeleid te komen. Op de agenda: een grondige analyse van de leegstand, het aantrekken van nieuwe ondernemers, herbestemming van handelspanden, optreden als matchmaker tussen pand en ondernemer …

  3. Meer beleving in de shoppingsteden
    Alle stadskernen hebben een uniek en onderscheidend karakter, maar dit is vaak te weinig bekend bij het brede publiek. Iedere stad moet zijn eigen identiteit bepalen. Beleving en vergroening spelen hierbij een belangrijke rol. Met nieuwe technologieën en een aanpak op maat zal elke stad zijn authentieke troeven uitspelen zonder elkaar te beconcurreren.

  4. Aantrekken en behouden van nieuwe unieke ondernemers
    Unieke detailhandelszaken zorgen voor een meerwaarde. De deelnemende steden onderzoeken verschillende methodes en strategieën om handelaars met een origineel aanbod of aanpak aan te trekken.

  5. Slim inzetten op bereikbaarheid, parkeerbeleid en veiligheid
    Door het gebruik van nieuwe instrumenten, data en technologieën gaan we voor een ‘slimmer’ beleid. Als antwoord op de coronacrisis onderzoeken we ook innovatieve oplossingen op vlak van hygiëne en veiligheid.

Realisaties met KICK project:

  1. Lancering duurzame shoppingroute met twee extra updates i.s.m. COSH! De duurzame shoppingkaart neemt je mee langs heel wat duurzame modewinkels, tweedehands- en lifestyle winkels en heel wat koffie-, lunch en andere culinaire adresjes. www.brugge.be/tweededuurzameshoppingroute

  2. Blik op Brugge
    Stad Brugge pakte in de zomer van 2021 uit met de originele stadswandeling “Blik op Brugge”. Samen met de in Brugge geboren illustratrice Thaïs Vanderheyden werd een parcours in de binnenstad ontwikkeld langs tien leegstaande winkelpanden. Op elk van deze panden kwam een originele “Quarantaine Mama” (het razend populaire figuurtje van Thaïs Vanderheyden dat vooral in de COVID-19 periode de wereld rondging) raamtekening speciaal ontworpen voor Brugge. Elk pand kreeg een QR-code met link naar de mogelijkheden voor verhuur. Op deze manier konden ook potentiële ondernemers de troeven van Brugge ontdekken.
    www.brugge.be/kaart-blik-op-brugge

  3. Business Day
    In november 2021 organiseerde Stad Brugge voor de eerste keer een Business Day gericht naar toekomstige investeerders. Deze dag moet onder meer helpen om de winkelleegstand in de binnenstad terug te dringen om panden snel weer in te vullen met kwalitatieve en aantrekkelijke nieuwe handels- en recazaken. De aanwezige ondernemers kregen onder meer toelichting over de huidige situatie in Brugge, de verwachtingen voor het toerisme en de impact van de grote nieuwe stadsprojecten, zoals het nieuwe beurs- en congrescentrum BMCC op het Beursplein en de kunstenhal BRUSK op de Garenmarkt. 

  4. Onderzoek CRM systeem
    Met een CRM-systeem kan de Stad de klantgegevens van de zaken en bedrijven up-to-date houden, elk contact met deze klanten bijhouden en klantaccounts beheren. Stad Brugge onderzoekt of en op welke manier dit voor de handels- en recazaken gerealiseerd kan worden.

  5. Influencercampagne
    In de zomer en herfst van 2022 nodigt de Stad influencers uit om Brugge als aantrekkelijke shoppingstad mee te promoten.

  6. Flavourite Bruges
    Het actieplan van dit project wordt verder uitgewerkt met nieuwe elementen zoals week van de duurzame vis en de voorbereiding voor een “staten-generaal” van de gastronomie.

Meer informatie over EFRO

Contactinformatie