Mayors for Peace

Mayors for Peace is een internationaal netwerk van steden en gemeenten waar ook Stad Brugge sinds 2008 lid van is. Deze organisatie werd in 1982 opgericht door de burgemeesters van Hiroshima en Nagasaki met als doel om in solidariteit met steden van over heel de wereld te pleiten voor nucleaire ontwapening.

 

Wereldwijd telt de organisatie 8.259 leden in 166 landen. In België zijn 395 steden en gemeenten lid van het netwerk. De stad Ieper functioneert op vraag van de burgemeester van Hiroshima als regioverantwoordelijke voor België.

Jaarlijkse herdenking atoomaanval Hiroshima en Nagasaki

Vanuit deze functie heeft de Ieperse burgemeester het initiatief genomen om alle leden van het netwerk op te roepen om deel te nemen aan een gezamenlijk initiatief dat visibiliteit geeft aan het netwerk en dit naar aanleiding van de jaarlijkse herdenking van de atoomaanvallen op de steden Hiroshima en Nagasaki op 6 en 9 augustus.

Een honderdtal Belgische steden en gemeenten nemen deel aan het herdenkingsinitiatief. Concreet hijsen de deelnemende steden en gemeenten de Mayors for Peace vlag op 6 augustus om 8.15 uur. De vlag wordt vervolgens gestreken op 9 augustus om 11.02 uur, exact de twee ogenblikken waarop twee bommen de twee steden vernielden.

Op 6 en 9 augustus 1945 werden beide Japanse steden het slachtoffer van een aanval met een kernwapen. De twee bommen (Little boy, Hiroshima en Fat Man, Nagasaki) maakten vrijwel meteen 140.000 en 70.000 slachtoffers. 

Samen met de burgemeesters van Hiroshima en Nagasaki wil de stad Brugge stilstaan bij wat de beide Japanse steden is overkomen en samen met hen de internationale gemeenschap oproepen om dringend werk te maken van wereldwijde nucleaire ontwapening. Vandaag telt de wereld immers nog steeds zo’n 15.000 kernwapens die gemiddeld 30 keer de kracht hebben van de bommen die in 1945 zijn ingezet.

De vlag wordt jaarlijks gehesen worden aan de ingang van het Brugse stadhuis.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media