Nature Smart Cities (NSCITI2S)

 


Projectleider
Southend On Sea Borough Council
Partners
Brugge, Gemeente Kapelle (NL), Imperial   College Londen (UK), Provincie Antwerpen, Gemeente Den Haag (NL), Cambridge   City Council (UK), Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen, Lille   (FR) en De Zuidrand
Budget 
Totaal projectbudget: 6.380.472, euro.
Aandeel Stad Brugge: €658.500,00 euro
Subsidies: 395.100,00 euro (60%) ERDF.
Periode
1/03/2018-28/02/2021

 

Groen infrastructuur

Groene infrastructuur of GI helpt steden en gemeenten zich aan te passen aan de gevolgen van de klimaatverandering. Investeringen in GI verdienen zichzelf terug en bieden zoveel voordelen voor de economie en de mensen in de stad.


Doelstelling NSC: Nature Smart Cities

  • Steden en gemeenten beter informeren over de voordelen van GI
  • GI uittesten in pilootprojecten en evalueren
  • Creëren van een business case die steden en gemeenten kunnen gebruiken om eigen projecten op te starten

 

Meer informatie over NSC en de partners.
De projectwebsite met de meest recentste updates van NSC.
Meer informatie over Interreg 2 zeeën.

 

Voordelen van groene infrastructuur

Steeds meer mensen willen in de stad leven waardoor GI vaak plaats moet maken voor nieuwe huizen, wegen en andere infrastructuren.

Investeren in GI levert toch zoveel voordelen op:
  • Gezondheid en welzijn
  • Economische groei en herleving
  • Verminderen overstromings risico
  • Stedelijke koeling
  • Verbeteren water en luchtkwaliteit
  • Verbeteren lokale biodiversiteit

 

 

Pilootproject

 

  •    Het riviercontract

De Brugse regio en het centrum is zeer kwetsbaar voor het stijgende waterniveau en overstromingen. Brugge tekende daarom het riviercontract.
Het contract bevat ook maatregelen voor de vermindering van de overstromingsrisico’s lang de Kerkebeek in Sint-Michiels.  

 

  •    De herontdekking van het Kerkebeekpad

Het Kerkebeekpad is een ideale plaats om GI's uit te testen. Het pad heeft dringend een opwaardering nodig op verschillende vlakken: 
Natuur en biodiversiteit
Onder het pad loopt de ingekokerde Kerkebeek. Deze zou opengelegd kunnen worden op verschillende plaatsen om meer biodiversiteit aan te trekken en mensen dichter bij het water te brengen.

 

Mobilteit en veiligheid
Het pilootproject wil zich niet alleen focussen op GI. Een veilige omgeving creëren voor voetgangers en fietsers die het Kerkebeekpad dagelijks gebruiken is even belangrijk.
 

 

 

Updates

 Volg het project op Linkedin voor het recentste nieuws
 
27/01/2020 Inspraakvergadering met inwoners

Wat denken de buurtbewoners over de Kerkebeek en Kerkebeekpad?

Op 27/01 organiseerde studiebureau MAAT in opdracht van Stad Brugge een inspraakvergadering voor alle inwoners die rond het Kerkebeekpad wonen.
MAAT wil samen met de inwoners werken aan de toekomst van de Kerkebeek en het Kerkebeekpad.
Deze studie maakt deel uit van het Europees project Nature Smart Cities waarin Stad Brugge partner is.
Meer groen? Een nieuw speelplein? En wat met de ondergrondse beek? Na een korte inleiding van de Burgemeester Dirk De fauw, Schepen van openbaar domein Mercedes van Volcem en Schepen van ruimtelijke ordening Franky Demon, was het de beurt aan de inwoners zelf.
MAAT vroeg in 2 interactieve  sessies naar de mening van de inwoners:
1)      Mental Mapping
Inwoners mochten hun creativiteit loslaten op een kaart van het Kerkebeekpad. Met stiften duidden ze op de kaart aan waar fruitbomen horen, de Kerkebeek zichtbaar mag lopen of extra zitbanken nodig zijn. Elke kaart werd later op de avond tentoongesteld zodat alle inwoners elkaars creaties konden bekijken.
 
2)      Balroomdancing
Gebruik je het fietspad langs het Kerkebeekpad om je te verplaatsen naar het station? Is het pad je favoriete bestemming voor een wandeling in de wijk en voel je je ’s avonds veilig langs het pad? Inwoners kregen 12 stellingen op zich voorgeschoteld, ze hadden 2 keuzen, JA of NEEN. Uit het JA- en NEENkamp werd een inwoner uitgepikt om meer uitleg te geven over hun keuze.
                                                 
MAAT neemt alle nieuwe inzichten, vragen en ideeën van de inwoners mee in de opmaak van de studie. Maar 1 sessie is niet genoeg, MAAT plant nog verschillende inspraakvergaderingen dit jaar.
De studie Kerkebeek en het Kerkebeekpad zal klaar zijn op het einde van 2020.

 


  Het Laatste nieuws 27/01/2020

       

   
   

 

   
   

 

 

 

 

Deel deze pagina

Contactinformatie

Contactpersonen