Thema is
Verkeersveiligheid
Publicatiedatum is

18 OKTOBER 2023

Brugge bant paaltjes op fietspaden en doorsteken

Paaltjes op fietspaden en doorsteken vormen al lang een vertrouwd beeld op straat, maar deze zijn ook de oorzaak van een onderschat veiligheidsprobleem voor fietsers.

Brugge bant paaltjes op fietspaden en doorsteken

Paaltjes op fietspaden en doorsteken vormen al lang een vertrouwd beeld op straat, maar deze zijn ook de oorzaak van een onderschat veiligheidsprobleem voor fietsers. Stad Brugge besliste – in overleg met de Fietsersbond – om de paaltjes op de openbare weg maximaal te bannen.

Hoe goed de paaltjes ook bedoeld zijn om het autoverkeer of bromfietsers af te remmen, tegelijk vormen ze een veiligheidsrisico voor degene die net moeten beschermd worden: de fietsers.

Al te vaak gebeurt het dat een paaltje aanleiding geeft tot ‘enkelvoudige ongevallen’. Dit is een ongeval waarbij geen tegenpartij betrokken is. Hierbij is er vaak geen tussenkomst van de lokale politie, waardoor deze ongevallen niet in de statistieken terechtkomen. Nochtans kan de impact van paaltjes niet onderschat worden.

Paaltjes slechts per uitzondering en mits doordachte configuratie

Al in 2019 nam het stadsbestuur al de beslissing om zeer doordacht om te springen met paaltjes op fietspaden en doorsteken. Slechts per uitzondering én mits een doordachte configuratie kunnen paaltjes als verkeerskundige maatregel weerhouden worden.

Op vraag van Fietsersbond Brugge vond in september 2022 een ‘paaltjestocht’ plaats in het centrum, Christus-Koning en Sint-Pieters waarbij hinderlijke paaltjes werden in kaart gebracht. Paaltjes die hinderlijk geplaatst waren werden verwijderd of verplaatst.

Na het centrum en Christus-Koning kwamen nu ook Sint-Jozef, Sint-Pieters, Kruisabele en Koolkerke aan de beurt. De dienst Mobiliteit onderzocht deze deelgemeenten samen met de fietsersbond. 38 punten waar er hinderlijke paaltjes opgesteld staan worden aangepakt. De paaltjes worden verwijderd of verplaatst. Waar mogelijk worden er ook drempels verlaagd of wordt alles zelfs volledig drempelloos gemaakt om het fietscomfort maximaal ten goede te komen.

Nog geen eindpunt

Dit is nog geen eindpunt. Samen met de Fietsersbond zal de Stad nog paaltjestochten organiseren om ook in de andere Brugse deelgemeenten de hinderlijke paaltjes aan te pakken. En bij nieuwe projecten zal het stadsbestuur goed waken over een correct gebruik van paaltjes.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media