Stedenbouwkundige verordeningen

De stedenbouwkundige verordeningen omvatten stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn bij bouwactiviteiten, of bij het wijzigen van het gebruik van een gebouw of grond.

Een stedenbouwkundige verordening vormt een aanvulling op de regels van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, en legt bijkomende regels vast over hoe je mag bouwen. Een verordening kan gelden voor heel Vlaanderen, of op provinciaal of gemeentelijk niveau.

Algemene verordening

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op het bouwen, verkavelen en op de beplantingen

Deze verordening bevat onder andere: 

  • Een lijst van werken waarvoor altijd een omgevingsvergunning nodig is:
    • op het hele Brugse grondgebied,
    • of specifieker in de Brugse binnenstad, de Lisseweegse dorpskom, en alle gebouwen die opgenomen zijn op de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
  • Voorschriften over afbraakwerkzaamheden, aanleg en gebruik van voortuinen, bouwhoogte, daken, functiewijzigingen, garagepoorten, gemene muren, groenbescherming, materiaalgebruik, berekening verblijfsoppervlakte, parkeerruimtes en fietsstallingen, vellen en aanplanten van beplantingen, … 

Publiciteitsverordeningen

Gewestelijke publiciteitsverordening
Vlaamse regelgeving over publiciteitsinrichtingen.

Gemeentelijke verordening op reclames, opschriften, uithangborden en andere publiciteitsmiddelen.
Bevat lokale voorschriften voor het plaatsen van publiciteit.
Er zijn algemene voorschriften, maar ook voorschriften die specifiek gelden: 

  • in de Unesco-zone en Lisseweegse dorpskom, beschermde goederen en hun overgangszone
    en de panden opgenomen in de Vlaamse Inventaris Onroerend Erfgoed  (zone 1);
  • in gebieden voor industrie, nijverheid, ambachtelijke bedrijvigheid, kleinhandelszones en
    grootschalige detailhandel die niet onder zone 1 vallen (zone 2);
  • voor het Brugse grondgebied dat niet onder zone 1 of zone 2 valt (zone 3). 

Verordeningen over hemelwater en riolering

Gewestelijke hemelwaterverordening
Vlaamse regelgeving gericht op het omgaan met hemelwater, door infiltratie, opvang en hergebruik, en buffering.

Gemeentelijke verordening voor lozing van huishoudelijk afvalwater, afkoppeling van hemelwater afkomstig van gebouwen en verhardingen en aansluiting op de openbare riolering
Gemeentelijk reglement met lokale accenten. 

Kamerhuisvesting

Politieverordening op de inrichtingen bestemd voor de verhuring van kamers
Strikt genomen is dit geen stedenbouwkundige verordening. In dit reglement vind je Brugse kwaliteitsnormen voor studentenhuisvesting. Deze verordening is een kamerreglement, en verfijnt de Vlaamse regelgeving rond woonkwaliteit.
 

Veelgestelde vragen over stedenbouwkundige verordeningen

Het ging om een aanpassing van een aantal voorschriften over parkeervoorzieningen.

Voor een centrumstad is een toekomstgericht mobiliteitsbeleid onmisbaar. De wijziging wil het mogelijk maken om alternatieve oplossingen voor de parkeerbehoefte uit te werken bij projecten met een bepaalde schaalgrootte en zo de principes van een duurzaam parkeerbeleid te verankeren in de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.

Een alternatieve oplossing inzake mobiliteit met een gunstig effect op de parkeerbehoefte, is bijvoorbeeld werken met deelwagens. Conform artikel 12 van de stedenbouwkundige verordening, kan één parkeerplaats voor een deelauto tot vier autoparkeerplaatsen vervangen. Hierbij gelden enkele voorwaarden:

  • Voorwaarde 1: Erkend deelplatform - de deelwagens moeten aangeboden worden via een in Vlaanderen erkend deelplatform
  • Voorwaarde 2: Back-to-one systeem - de deelwagens moeten in een back-to-one systeem zitten - dat betekent dat de wagen na het beëindigen van de rit terug op de voorbehouden standplaats gezet moet worden
  • Voorwaarde 3: Voorbehouden parkeerplaats - elke deelwagen krijgt een voorbehouden parkeerplaats binnen de projectzone of op een privaat terrein op maximaal 250 meter van de projectzone - deze wordt ingetekend op de plannen
  • Voorwaarde 4: Er moet een contract worden voorgelegd met een duidelijke duurtijd tussen de aanvrager en het deelplatform - het gaat om een engagement op lange termijn
  • Voorwaarde 5: De ontwikkelaar voorziet een nota met uitleg over hoe de wagen geïntegreerd wordt in het project
  • Voorwaarde 6: De verhouding deelwagens en particuliere wagens moet realistisch zijn, conform de kenmerken van het type project. Eén parkeerplaats kan maximum vier autoparkeerplaatsen vervangen.

Deze beoordeling gebeurt door de dienst Mobiliteit. De projectontwikkelaar kan steeds vrijblijvend advies opvragen via mobiliteit@brugge.be.

Het besluit met de definitieve vaststelling gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op het bouwen, verkavelen en op de beplantingen werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 oktober 2023. De wijziging van de verordening ging 14 dagen na deze bekendmaking in.

Als de stedenbouwkundige verordeningen strijdig zijn met de voorschriften van een geldend BPA, RUP of niet vervallen verkaveling, dan geldt in deze gevallen de regelgeving van dit BPA, RUP of de verkaveling.

Voor items die niet in een BPA, RUP of niet-vervallen verkaveling zijn geregeld, gelden de voorschriften van deze verordening wel.

Als wat je wil uitvoeren niet overeenstemt met een regel of voorwaarden uit een stedenbouwkundige verordening, moet je een omgevingsvergunning aanvragen.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media