Thema is
Publicatiedatum is

16 JANUARI 2024

Brugse winkelstraten in trek bij investeerders, retailers en shoppers

De Steenstraat is de op een na meest bezochte winkelstraat van Vlaanderen. In vergelijking met de andere centrumsteden heeft Brugge nog steeds de laagste leegstandscijfers in het centrum.

Winkelstraten Steenstraat

Stad Brugge blijft volop inzetten op haar shoppingkern. De Brugse winkelstraten zijn duidelijk in trek bij investeerders en retailers. Zo is er in de Steenstraat momenteel geen enkel pand vrij. Nieuwkomers vinden ook vlot de weg naar de andere winkelstraten. Het platform Modulair, dat leegstand en potentiële gebruikers matcht, speelt hierbij zeker een rol.

Modulair

Via het nieuwe online platform Modulair kunnen pandeigenaars, immobiliënkantoren, organisaties en steden ruimtes aanbieden. Ondernemers en (non)-profitorganisaties kunnen via de website op zoek naar een gepaste ruimte.

Voor de marketingcampagne van Modulair werden zes leegstaande panden extra in de kijker geplaatst middels een opvallende stickercampagne. Daarvan zijn er intussen drie ingevuld. In de Noordzandstraat opende de skateshop Nineoneone de deuren. Xandres opent een flagshipstore in de Geldmuntstraat en ook het pand in de Sint-Jakobsstraat is intussen verhuurd.

100-tal contacten

Sinds de start in september 2023 namen een honderdtal ruimtezoekers en -aanbieders contact op via Modulair. Daarvan waren er 87 die ruimte zochten. Intussen zijn er 28 matches gerealiseerd van die 87. Het betreft zowel aanvragen voor retail, diensten, recreatie en reca. Van deze aanvragen is 65% voor tijdelijke invullingen.

Eén van de realisaties die intussen via Modulair tot stand kwam is de nieuwe vestiging van Kringwinkel ’t Rad

Ook Griet Vancraeyveldt van Lazoulli overweegt, na een testperiode in Module 28, nu ook een definitieve vestiging. Lazoulli verkoopt kleurrijke schoenen en tassen.

Veel belangstelling voor de Modules

Ook de Modules waar starters tijdelijk hun concept kunnen uittesten, voordien gekend als de Box, kunnen op heel wat belangstelling rekenen. Zo is Module 28 in de Sint-Jakobsstraat volzet tot januari 2025. Ook de nieuwe Module 02 in ‘t Belfort is volzet tot september 2024 onder andere door een samenwerking met Turbo en Syntra West voor projecten met studenten.

Er komen binnenkort ook meer thematische plug & play modules, gezien de grote vraag naar tijdelijke ruimte.

Steenstraat tweede drukste straat van Vlaanderen

De leegstand in de Steenstraat bedraagt momenteel nul procent. In 2023 openden onder meer Paper&Tea, Nike, Izy Coffee, Intimissimi, Tezenis, Rituals, Pink Gellac, Manfield, Lovisa, Goncha en House of Wizards er de deuren.

Ook in 2024 openen enkele nieuwe enseignes de deuren in de Steenstraat. Zo start cosmeticaketen Kiko binnenkort in de Steenstraat 36 en Skechers in de Steenstraat 59. Ook het pand waar vroeger de Hema was gevestigd in 19-21 krijgt een nieuwe invulling tegen de zomer.

De Steenstraat in Brugge is ook één van de meest bezochte winkelstraten van Vlaanderen. Met een maandelijkse ‘footfall’ van 945.000 passanten in 2023 laat de Steenstraat enkel de Antwerpse Meir voorgaan (maandelijkse footfall van 1.352.000 passanten). De Veldstraat in Gent telt maandelijks 765.000 passanten, de Hoogstraat in Hasselt 620.000. (bron: My Traffic).

Huurprijzen voor winkelpanden

Wat de huurprijzen voor winkelpanden betreft, blijkt Brugge zeker niet de duurste te zijn. Gemiddelde huurprijs per m² per jaar:

  • Meir Antwerpen: 1.650 euro/m²/jaar
  • Veldstraat Gent: 1.450 euro/m²/jaar
  • Steenstraat Brugge: 900 euro/m²/jaar
  • Hoogstraat Hasselt: 900 euro/m²/jaar

(bron: Cushman & Wakefield)

De Zuidzandstraat opende het snoepconcept Kingdom of Sweets recent een eerste vestiging in ons land. Ook Palais de Thé koos Brugge als locatie voor haar eerste Vlaamse vestiging. Naast de Panos opent binnenkort het Franse rugzakkenmerk Cabaïa. Ook het pand in de Zuidzandstraat 36 is intussen terug verhuurd. Verschillende potentiële huurders bekijken momenteel de 24. En voor het nummer 2, de voormalige Zara Kids, zijn er verregaande onderhandelingen gaande.

Ook in de Geldmuntstraat vestigden zich met Karel Gruyaert, Batopin, Eufraat Fashion en binnenkort ook Xandres enkele nieuwkomers. In de Noordzandstraat kwamen Jimmy Fairly, Katyusha, een tweede Gäststore, skateshop Nineoneone, Sjokie, Iedereen Loopt en Double Trouble Kidzz erbij.

Hieruit kunnen we afleiden dat niet enkel ketens maar ook heel wat West-Vlaamse zelfstandige ondernemers zich in het kernwinkelgebied vestigen.

Percentage Horeca

Volgens een recent artikel in De Tijd (bron: Locatus, de provincie in cijfers) steeg het aandeel van horecazaken in Vlaanderen naar ruim 22 procent. In de centrale winkelstraten van de centrumsteden loopt dat op tot ruim een op de drie. Brugge probeert die tendens tegen te gaan door geen functiewijzigingen naar horeca meer toe te staan in de hoofdwinkelassen.

Poortstraten

Wat de poortstraten betreft stellen we volgende gegevens vast (bron: Locatus)

  • Smedenstraat: leegstand 8,70% of 6 panden (en 1 pand dat verbouwd wordt)
  • Ezelstraat: leegstand 19,44% of 14 panden (en 1 pand dat verbouwd wordt)
  • Langestraat: leegstand 10,50% of 9 panden (en 3 panden die verbouwd worden)
  • Katelijnestraat: leegstand 3,66% of 3 panden.

Dat Brugge al enkele jaren hard inzet op het kernwinkelgebied werpt ook z’n vruchten af. In vergelijking met de andere centrumsteden heeft Brugge nog steeds de laagste leegstandscijfers in het centrum. Ter vergelijking: In Brugge bedroeg de leegstand in de binnenstad eind vorig jaar 6,68% (bron: Locatus). In bijvoorbeeld Antwerpen (13,55%), Hasselt (19,20%) en Kortrijk (14,96%) ligt dat percentage beduidend hoger.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media