Thema is
Cultuur
Publicatiedatum is

26 MAART 2024

Revisie van beiaardklavier en grote versteek zorgen tot Pasen voor ‘stilte’ in het Brugse centrum

Vanaf Pasen zijn de wekelijkse beiaardbespelingen terug op zondag, woensdag en zaterdag telkens van 11.00 tot 12.00 uur.

Beiaardier met Raymond van het Groenewoud

In samenspraak met beiaardier Wim Berteloot en de firma Clock-o-matic besliste het stadsbestuur vorig jaar al om het klavier van de beiaard te laten reviseren. Deze revisie valt echter in dezelfde periode als 'de grote versteek' waardoor er nu stilte zal zijn tot Pasen.

De grote versteek is de tweejaarlijkse wijziging van de melodieën van de automatische beiaard (die per kwartier speelt). Letterlijk het versteken van de pinnen in de trommel zodat er andere muziek te horen is. 

Sinds de laatste vernieuwing in 2010 heeft de Brugse beiaard een aanzienlijke hoeveelheid bespelingen meegemaakt, waardoor onderhoud nu essentieel is geworden. Vanaf maandag 11 maart kan beiaardier Wim Berteloot de beiaard al niet bespelen, wat betekent dat er geen live muziek meer te horen is.

Raymond van het Groenewoud

Drie weken geen beiaardspel door de beiaardier en twee weken geen klokkenmuziek van het automatisch spel in plaats van de gebruikelijke ‘stille week’ (als de klokken ‘naar Rome’ zijn) voor Pasen, zijn eerder uitzonderlijk. Stad Brugge investeert in een verbeterd systeem van draadregelaars, wat het speelcomfort van de beiaardiers en gastbeiaardiers aanzienlijk zal verbeteren. 

Vanaf Pasen zijn de wekelijkse beiaardbespelingen terug op zondag, woensdag en zaterdag telkens van 11.00 tot 12.00 uur. Vanaf dan zal ook het resultaat van de ‘pinnenversteek’ te horen zijn in vier nieuw geprogrammeerde melodieën, met als meest opvallende nummer ‘Twee meisjes’ van Raymond van het Groenewoud.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina?

Laat het ons weten

Volg ons op sociale media